• 03feb

    Goede en slechte koolhydraten

    Koolhydraten, een verzamelnaam voor suikers en zetmelen. Koolhydraten voorzien ons lichaam van energie, de brandstof van ons lichaam. Ze helpen je beter concentreren en maken je energieker, zeker niet onbelangrijk dus. Ze zijn er in twee vormen, de goede en de slechte, oftewel complexe koolhydraten en enkelvoudige koolhydraten. De complexe koolhydraten geven je energie en helpen je beter functioneren, ook houden ze je bloedsuikerspiegel in balans door de vele vezels die ze bevatten.

    Dat voorkomt dipjes na de maaltijd en rijen voor de snoepautomaat, en uiteindelijk dus de overtollige kilo’s. De enkelvoudige koolhydraten bevatten voornamelijk nog suikers. Dat komt omdat ze bewerkt zijn en daarmee alle belangrijke voedingsstoffen eruit gehaald zijn. Je lichaam kan ze lastig verteren en worden daardoor eerder opgeslagen als vet.

    Goede koolhydraten

    • Verse groente
    • Vers fruit
    • Aardappelen
    • Gerstproducten
    • Boekweitproducten
    • Haverproducten
    • Maisproducten
    • Rijstproducten (volkoren en zilvervlies)
    • Tarweproducten (volkoren, spelt en meergranen)
    • Zemelen

    Slechte koolhydraten

    • Alcohol
    • Chips
    • Chocola
    • Snoep
    • Frisdranken
    • Koek/cake/taart
    • Suiker
    • Vruchtensappen uit pak
    • Witbrood
    • Witte pasta
    • Witte rijst

    Natuurlijk kun je de slechte koolhydraten wel eten, zolang je maar weet wat je eet en zorgt dat het merendeel wat je eet bestaat uit de goede.

Reageer op dit artikel