• 24Jul

    Superfood sushi met quinoa

    Sushi, ik vind het heerlijk. Op zich is sushi zelf al best gezond, het enige waar ik last van krijg is de plakkerige witte rijst. Daar is wat op bedacht, sushi met quinoa. Het smaakt bijna hetzelfde en minstens net zo lekker! Het leuke aan zelf sushi maken vind ik dat je lekker kunt experimenteren met verschillende smaken. Deze keer heb ik wat basis sushi gemaakt maar laat de volgende keer dat je sushi gaat maken je creativiteit erop los en geniet!

    nori

    spicy tuna

    Wat heb je nodig

    • Nori vellen
    • Quinoa
    • Avocado
    • Komkommer
    • Blikje tonijn
    • Krabsticks
    • Sesamolie
    • 1 el Kwark
    • Cayenne poeder
    • 2 el Chili saus
    •  2 tl Sesam zaadjes
    • Rijstazijn
    • Wasabi
    • Soja
    • Mayonaise

    krab komkommer sushi

    tonijn komkommer sushi

    sushi maken

    Bereiding

    1. Voor een velletje nori kook ik drie goede eetlepels quinoa; afhankelijk dus van hoeveel je gaat maken hoeveel je nodig hebt.
    2. Dit kook ik met ruim water helemaal door; dus geen al dente deze keer.
    3. Terwijl dat kookt snijd je de avocado en komkommer in dunne reepjes (haal wel het binnenstuk van de komkommer eruit anders wordt het te vochtig) ingrediënten.
    4. Voor de spicy tuna heb meng je een blikje tonijn met een scheut sesamolie, eetlepel kwark, cayenne poeder, chili saus en sesam zaadjes goed door elkaar.
    5. Als de quinoa goed is, dus echt de rondjes los van de bolletjes, gooi je het in de zeef en laat je het even goed uitlekken.
    6. Doe de quinoa terug in de pan en roer er een goede scheut rijstazijn doorheen en laat het even staan.
    7. Het verschil met rollen met quinoa ten opzichte van rijst is dat je de rijst helemaal koud moet laten worden. Quinoa plakt het beste als het lauw is, maar niet te warm want dan krimpt de nori.
    8. Meng wat wasabi met mayonaise (het beste en lekkerste is zelfgemaakte).
    9. Leg het nori vel op het sushimatje en doe je drie eetlepels quinoa op het nori velletje en smeer het met de bolle kant van je lepel helemaal uit.
    10. Leg de komkommer, avocado en de spicy tuna in een horizontale lijn op de nori met quinoa en rollen maar. Zorg wel dat je de rol stevig aandrukt zodat het later niet uit elkaar valt.
    11. Vervolgens doe je hetzelfde met de krab, komkommer, advocado en de wasabi mayonaise en wissel af tot de nori vellen op zijn.

    superfood sushi met quinoa

    superfood sushi spicy tuna quinoa

    superfood sushi surimi quinoa

Reageer op dit artikel

slasoep met gebakken gamba's
Subtiele slasoep met gebakken gamba’s

Laatst keek ik naar 24Kitchen, en zag Rudolph een slasoep maken. Zelf was ik er niet opgekomen om van sla...