s

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, lorem ipsum ave maria incididunt ut

stop je suikerverslaving

Stop je suikerverslaving

Is suiker nu echt verslavend of toch niet? Daar is nog steeds geen echt antwoord op, maar voor zover ik daar ervaring mee heb en als ik naar mensen om mij heen kijk, denk ik van wel. Wat het antwoord ook is, de belangrijkste vraag voor de meeste is; hoe kan je van je suikerverslaving afkomen?

Hoe stop je je sugarcraving?

Verslavingen ontstaan in je lichaam en geest. De beste manier om het te overwinnen is om beide goed aan te pakken.

De eerste stap is een goede voeding. Als je gezond eet en goed voor je lichaam zorgt ben je al een grote stap de goede richting op. Gevarieerd, gezond en lekker eten is enorm belangrijk om een bevredigend gevoel te krijgen en je cravings vaarwel te zeggen. Voor de meeste mensen betekent dat, dat je eten voor 50% uit groenten bestaat en de rest een mix van proteïnen, granen en/of peulvruchten en een beetje olie of andere gezonde vetten. Natuurlijk is iedereen anders en kan je experimenteren met wat voor jou het beste werkt.

Gezond eten zal niet in een dag je cravings laten verdwijnen, maar het is essentieel om je suikerverslaving uit te schakelen omdat je ervoor zorgt dat je lichaam alles binnen krijgt wat die nodig heeft. Zodra je spieren en organen goed verzorgt zijn, kan je je richten op wat er in je hoofd gebeurd.

Stap twee is 4 tot 7 dagen geen suiker eten. Hoe langer hoe beter natuurlijk, maar je moet het ook echt niet eten. Normaal gesproken is het beter om je eetstijl langzaam aan te passen, maar bij suiker is het helaas zo dat zodra je er weer aan toe geeft je weer terug bij af bent.

De enige manier om de cycle te verbreken is door het niet meer te voeden

Als je suikerspiegel eenmaal het normale niveau bereikt heeft, kan je af en toe weer wat suiker eten. Zolang je maar zeker weet dat je het eet voor je plezier en niet omdat het een gewoonte is.

Cold turkey stoppen met suiker eten is niet heel makkelijk, zelfs niet als je het voor een korte periode doet. Cravings kunnen erg intens zijn en kunnen je goede voornemen erg lastig maken. Daarom is het belangrijk dat je het goed aanpakt.

Haal al de producten die suiker bevatten uit je huis

Zo kun je niet op een zwak moment toch naar de koektrommel grijpen. Zorg dat je op de momenten dat je normaal suiker zou eten afleiding hebt. Als je bijvoorbeeld altijd een toetje na het eten eet, ga je voortaan een stukje wandelen na het eten of iets anders doen. Of vervang je suikerproduct voor een lekker stuk fruit.

Wat je ook gaat doen of vervangend gaat eten, moet je wel leuk en/of lekker vinden anders houd je het niet vol. Het moet meer een nieuwe gewoonte worden dan een last, want dan beland je zo weer in je oude patroon.

Kijk wat voor jou werkt en wat bij jou past om het vol te kunnen houden

Wanneer het je gelukt is om een 4 daagse suikerstop te houden (of een week als het je lukt, de eerste 2 dagen zijn het zwaarst), zullen je cravings zo goed als weg zijn. Blijf volhouden dat je alleen wat zoets eet op bepaalde momenten en vermijd momenten waarbij je altijd suiker eet. Integreer je nieuwe gewoontes in je leefstijl en verplaats ze met je oude, dit kan 6 tot 8 weken duren.

Vraag jezelf tijdens dit proces, elke keer als je iets zoets wilt eten, af, waarom je dit gaat eten. Is het voor de gewoonte? Is het vanwege het moment? Of omdat iedereen het doet? Dit is niet om te zorgen dat je het nooit meer eet, maar meer om te zorgen dat je er bewuster mee om gaat.

Naast onbewerkt eten te eten, is suiker minderen het tweede beste ding dat je kunt doen om je gezondheid te bevorderen. Als suiker een probleem is voor je, zou minder eten ervan één van je hoogste prioriteiten moeten zijn.

Op Eerlijkereten.nl vind je allerlei gerechten en weetjes over gezond eten. Het doel is om iedereen te introduceren met de mogelijkheid tot een gezonder, fitter en gelukkiger leven. Het kan zijn dat je bepaalde dingen niet mag eten vanwege allergieën, andere gezondheidsklachten hebt of gewoon energieker en vitaler door het leven wilt gaan. Dat doe je door bewuster met je eten om te gaan, weten wat je eet en natuurlijk genieten van (h)eerlijk eten!

Comments: 5

  • Elisa
    29 juli 2015

    Mooi artikel! Ik ben ook verslaafd aan suiker en gelukkig al sinds een paar maanden weg ervan. Maar als ik weer een beetje suiker eet, voel ik zo weer de cravings. Het zelfde gebeurd ook als ik tarwe eet.
    Als ik nu snoep, eet ik dadels of rauwe chocola…dat smaakt eigenlijk ook veel beter :)

      • Elisa
        30 juli 2015

        Nee, dat heb ik nog niet. Meestal maak ik mijn chocolatjes zelf :) Maar ik zal kijken of ik die ergens vind om te proefen ;) dank je wel voor de tip!

  • Tom
    16 september 2013

    Hoe zit het precies met fruit? Daar zit ook suiker in. Kan ik dit wel blijven eten?

Post a Comment

Lees vorig bericht:
falafel
Frisse falafel

Heerlijke falafel met een fris sausje om alvast in de vakantiesfeer te komen! Kikkererwten zijn erg geschikt wanneer je gezond...

Sluiten