• 18aug

    Ready, set, detox!

    Ja, ja, ik heb mij laten overhalen om mee te doen aan een detox. Vroeger deed ik wel vaker een soort van detox balans dag, maar dat was dan 1 dag en niet 3 tot 5 dagen. In principe ben ik absoluut tegen crashen, maar het is natuurlijk de reden waarom en de manier waarop, of het wel of niet goed voor je lichaam is. Sommige mensen zeggen: er moet 5 of 10 kilo af en dat wil ik binnen 1 of 2 weken bereiken, dus ik ga een week amper eten… en tja, zo werkt ons lichaam (gelukkig) niet. Even een korte uitleg; ons lichaam is eigenlijk een fantastische machine, zolang je er goed voor zorgt en gezond bent natuurlijk (al kan dat soms een kip & het ei verhaal zijn). Vroeger toen mensen nog moesten jagen om te kunnen eten, konden ze niet elke dag eten, en al helemaal niet de hoeveelheden die we nu naar binnen werken (en dat nog los van de troep die er te verkrijgen is en die veel mensen helaas wel eten). Ons lichaam sloeg een groot deel van wat we ‘af en toe’ binnen kregen op als voorraad en de dagen dat we minder of niks te eten hadden, maakte ons lichaam gebruik van die voorraad.

    Toen vs nu

    Dat onze levensstijl en manier van eten veranderd is, is duidelijk, maar ons lichaam is niet mee veranderd. Als je nu teveel eet, dan slaat je lichaam dat op als ‘voorraad’, als je producten eet die je lichaam niet herkent (lees: veelal light producten, sommige E-nummers, toegevoegde smaakversterkers, geur en kleurstoffen etc.) dan slaat het het op als ‘voorraad’ (lees: vet) omdat het niet weet wat het ermee moet. Nu wij zo de super in kunnen lopen en alles in ons mandje kunnen gooien waar we zin in hebben, met 1 druk op de knop een bestelling kunnen doen en ons broodje shoarma binnen een half uur voor de deur staat, de straat uit lopen en bij een restaurant kunnen gaan zitten, verbruikt ons lichaam die voorraden natuurlijk niet zomaar meer. Het bruggetje waar ik naar toe werk; als jij gaat crashen, dan denkt jou lichaam: hey ik krijg geen of niet genoeg voeding binnen en alles wat er binnenkomt slaat het op als, ja je raadt het al: voorraad – oftewel vet. Zodra je weer normaal gaat eten, kan het dus gigantisch mis gaan. Daar heb je het bekende Jo-Jo effect en dat willen we niet!

    Is een detox dan wel goed voor je?

    Ja, goed onder begeleiding van een afbouw en een opbouw week is een detox wel goed voor je. En waarom dan? Door de foodcultuur die we nu hebben, krijgen we helaas ook veel slechte stoffen binnen, maar denk ook aan alle milieuvervuiling, uitlaatgassen en ga zo maar door. Niet alle zaken hebben we direct in de hand, maar we kunnen wel een steentje bijdragen. Je lichaam zo nu en dan ontgiften is dan ook zeker geen overbodige luxe. Even goed doorspoelen en alles weer ‘resetten’, zodat je lichaam daarna weer vol goede moed alle afvalstoffen die we binnen krijgen kunnen verwerken.

    organicDe begeleiding krijg ik van Bo van Snel Fit. Ze doet het hartstikke leuk, kan ik zeggen als mede voedingsdeskundige en foodie. Ze stuurde me netjes en ruim van te voren een mail met 3 bestanden voor de afbouw week, de detox week en de opbouw week. Heel duidelijk omschreven met boodschappenlijstje en recepten en uitleg. Je kunt een tas vol verse groente en fruit ophalen bij Organic Food For You en dan heb je nog een lijstje met een aantal producten ter aanvulling. Een aantal daarvan had ik al in huis, dus dat scheelde weer. Het wordt je eigenlijk best makkelijk gemaakt.

    Afbouw week

    • Koffie afbouwen, nu drink ik dat sowieso bijna nooit dus dat is mooi
    • Brood afbouwen en vervangen door rijstwafels
    • Suikers laten staan, natuurlijke suikers mogen natuurlijk wel
    • Zuivel laten staan, behalve yoghurt, hüttenkase en geitenkaas (gelukkig!)
    • Vlees en vis afbouwen

    Deze week gaat me eigenlijk prima af! Er zitten genoeg dingen tussen die ik lekker vind en er veranderd niet heel veel aan mijn ‘normale’ eetstijl behalve kaas (I Love kaas), maar daar zijn goede vervangers voor.

    Detox-3-daagse

    Dag 1detox dag 1

    We beginnen vol goede moed met een very berry smoothie, smaakt heerlijk en voelt als een prima ontbijt.
    Rond 11 uur begint mijn maag toch wel te rommelen, we eten een banaan en het gaat wel weer.
    Dan is het lunchtijd! De groene smoothie roept mijn naam, trekkk. Ik schenk de smoothie half kwijlend in en kan haast niet wachten. Dan zie ik al mijn collega’s met prachtige taartjes van broodjes om me heen.. ik vlucht naar buiten (het zonnetje schijnt dus heerlijk), even in alle rust mijn groene smoothie verorberen. Het duurt niet lang voor een aantal collega’s mij volgen, damn, die broodjes zien er toch wel erg lekker uit. Niet kijken en volhouden!
    Rond 2 uur begint mijn maag weer, ik denk: nu al?! Dan zwaait mijn collega met een bakje wortelen en zie ik nog een kwart avocado liggen. Yes! dat ga ik eten. Och en wat smaken die wortelen en avocado mij goed. Half 5 is het weer zover, mijn buik roept weer. Ik pak een pruim van de fruitschaal en snijd een halve komkommer in plakjes, wat peper erop en ik ben weer happy.
    Dinnertime, ik kom thuis uit mijn werk en begin direct aan de toegewezen tomatensoep met courgette en paprika. Heerlijk smaakt die me!
    Rond een uur of 9 ga ik opzoek in mijn koelkast, daar vind ik wat radijsjes en tomaatjes, you’re mine…

    Dag 2detox dag 2

    De dag begint positief, we hebben het gisteren gewoon gedaan, een klein Yes momentje is aan de orde!
    Vandaag begint de dag met een Lente kriebels smoothie, mmm die smaakt erg goed.
    Een paar uur later voel ik de trek weer opkomen en eet een banaan (bananen helpen je hier de winter door! Door natuurlijke suikers die in een banaan zitten, krijg je een flinke energieboost.)
    Voor de lunch hebben we een groene smoothie en ik moet zeggen, die vult goed.
    Tussendoor eet ik wat cherry tomaatjes met kiemgroente en als avondeten wordt het bonte groentesoep.

    Dag 3detox dag 3

    Voor het ontbijt maken we vandaag de happy belly met een twist smoothie, smaakt lekker fris en fruitig
    Het lijkt weer even moeilijker te worden, ik zit met etende collega’s om me heen en ik weet even niet waar ik het zoeken moet. In de keuken en ik snijd wat fruit in stukjes en ga braaf aan mijn fruit zitten, daarna voel ik me weer stukken beter gelukkig (al die vitamines en vezels krikken je gelijk weer op).
    Het is ook nog eens mijn beurt om de tafel te dekken, dat is best cru… ik denk dat dit mijn snelste opdek was oooit. Ik ren naar buiten en begin te slurpen aan mijn smoothie, heerlijk in de zon.
    Tussendoor eet ik een kwart avocado en als avondeten staat er wortel, sinaasappel, pompoensoep op het menu. Yum!

    En dan is het klaar, we gaan weer opbouwen. Rustig weer wat ingrediënten toevoegen aan de lijst zoals noten, vis en rijstwafels. Hoe blij je nu wel niet bent met een rijstwafel is ongekend! Ik moet zeggen dat we het schema dat we hebben gekregen soms een beetje kris kras door elkaar hebben gebruikt, maar dat kwam omdat we het allebei deden en dan was er alweer een fruit stuk op en was er geen tijd om naar de super te racen. Met een beetje creativiteit zijn we er gekomen en we voelen ons allebei helder en moe tegelijk. Mijn buik is blij met mij, ik heb al dagen geen last! Misschien vaker doen zo’n detox ;)

    Let wel: het af- en opbouwen is mega belangrijk, dus als ik je geïnspireerd heb, luister goed naar je lichaam en doe het op de juiste manier :)

Reageer op dit artikel

Lees vorig bericht:
glutenvrije pizza tonijn wrap recept featured
Glutenvrije pizza wrap met tonijn

Glutenvrij eten? We maken een glutenvrije pizza die ook nog eens gezonder is dan normaal... klinkt goed he? Even terug...

Sluiten