• 30Nov

    Dipje? Zo kom je er overheen!

    Het einde van het jaar is in zicht. De dagen zijn kort en guur en soms beukt de regen woest tegen de ramen. Je merkt dat je steeds vaker moe en futloos op de bank ploft als je thuiskomt van je werk. Op deze manier gaat het een lange winter worden. Tijd om in te grijpen en er wat aan te doen. Hoe doe je dat? Met deze 15 simpele tips:

    1. Maak je favoriete ontbijt

    Wie wil er nu niet op staan voor iets leuks? Of iets Lekkers? Als er iets op je te wachten staat waarop je je verheugd, is opstaan altijd makkelijker. Zorg altijd dat je de dag goed begint met een ontbijt dat je lekker vindt, en dat je lichaam voorziet van belangrijke voedingsstoffen die je de dag door helpen.

    2. Beweeg op je werk

    Veel mensen hebben een zittende baan. Te lang achter elkaar zitten is ongezond, en zorgt er voor dat je energieniveau ontzettend daalt. Probeer daarom zoveel mogelijk te bewegen, ondanks je zittende baan. Probeer je telefoontjes lopend te doen, af en toe aan een staand bureau te werken als dat mogelijk is en regelmatig naar het toilet te gaan. Ook een blokje om tijdens de lunch kan je een boost aan energie geven en je over je dipje heen helpen.

    3. Draai oppeppende muziek

    Muziek kan ervoor zorgen dat je in een andere gemoedstoestand terecht komt. Als jij een dipje hebt en je futloos voelt, kan een oppeppende beat op de achtergrond ervoor zorgen dat je weer vrolijk wordt. Maak er het liefst een dansje bij of zing even lekker mee, om in nog betere sferen terecht te komen.

    4. Probeer snelle suikers te vermijden

    Veel mensen weten niet dat snelle koolhydraten (brood, pasta, rijst en ontbijtgranen) juist niet voor zoveel energie zorgen. Je zit wel lekker vol na een bord pasta of dat goed belegde broodje in de pauze, maar ze veroorzaken een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. Je lichaam moet daardoor veel insuline afgeven om het weer te laten dalen. Dit werkt heel goed, maar daardoor gaat het zelfs onder het normale niveau van je bloedsuikerspiegel zitten en dar merk jij doordat je al snel last krijgt van een dip. Daarom is het beter om deze producten te vermijden en een koolhydraatarme leefwijze aan te nemen. In plaats van brood, pasta, rijst en aardappelen eet je bijvoorbeeld meer vlees, kip, vis, ei, noten en veel groenten en fruit.

    5. Let op de portiegroottes van je maaltijden

    Grote maaltijden kosten veel energie om goed te kunnen verteren. Je merkt dat soms doordat je erg moe bent na een maaltijd. Je ploft neer op je stoel en kan je ogen amper open houden. Het is daarom belangrijk om te leren, om goed naar je lichaam te luisteren. Eet niet tot je vol zit, maar tot je voldoende energie hebt om verder te gaan. Gedurende de dag meerdere kleine maaltijden eten helpt je hierbij.

    6. Drink niet teveel koffie

    De cafeïne in koffie geeft je elke keer tijdelijk een oppepper. Echter je lichaam raakt er ook aan gewend. Hoe meer je ervan binnenkrijgt, hoe minder het effect is, dus je hebt eigenlijk steeds meer nodig om hetzelfde effect te behalen en er veel van binnen krijgen is niet gezond voor je. Hou het daarom bij 2 koppen koffie per dag.

    7. Vermijd bewerkt eten

    Je kunt tegenwoordig niets meer uit het schap pakken zonder dat er een hele rits aan onbekende toegevoegde rommel inzit. Dit maakt producten misschien ‘lekkerder’, maar niet gezonder. Als je iets gaat koken of een tussendoortje wilt eten, zorg dan dat je zo natuurlijk mogelijk eet en probeer alles zoveel mogelijk zelf te bereiden.

    8. Pep jezelf op

    Zorg ervoor dat je houding positief is. Loop en zit rechtop, en wees lief en gezellig tegen jezelf. Lach in de spiegel en zeg bijvoorbeeld dat je er goed uitziet, of dat je er een leuke dag van gaat maken.

    9. Zorg voor een opgeruimde werkomgeving

    Chaos om je heen zorgt voor chaos in je hoofd. Niets is vermoeiender dan constant een onrustig gevoel te hebben. Opruimen geeft energie en rust tegelijk. Ruim alles op wat je niet nodig hebt om je heen, en sluit elke dag af met een opgeruimd bureau.

    10. Zorg dat je voldoende groenten binnen krijgt

    Op een gezonde, makkelijke én lekkere manier genoeg groenten binnenkrijgen? Dat kan heel makkelijk door een lekkere groene smoothie voor jezelf te maken en deze als ontbijt of lunch mee te nemen. Niet genoeg tijd in de ochtend? Snijd dan de avond van te voren de groenten en het fruit en bewaar deze in goed afsluitbare zakjes in de koelkast of vriezer.

    11. Blijf in beweging

    Je hoeft geen fanatieke sporter te worden, maar het is belangrijk om genoeg te blijven bewegen. Een halfuur per dag is al voldoende, maar veel mensen halen dat zelfs al niet. Daar heb je namelijk echt geen tijd voor. Maar: in beweging blijven kan op een heleboel simpele manieren! Neem bijvoorbeeld wat vaker de trap, ga met de fiets naar je werk of maak een wandeling in de pauze.

    12. Slik een multivitamine supplement

    De groenten en fruitsoorten die wij tegenwoordig eten bevatten veel meer water en minder vitamines en mineralen dan vroeger. Je merkt het bijvoorbeeld aan de tomaten en de paprika’s in de supermarkt, deze zijn niet vol van smaak maar waterig. De kans dat jij tekorten hebt aan bepaalde vitamines en mineralen is daarom aanwezig. Dit kan ervoor zorgen dat je minder energie hebt. Het kan dus nuttig zijn om in deze donkere maanden een multivitamine bij te slikken.

    13. Slaap voldoende

    Bij meer energie hoort uiteraard voldoende nachtrust. Daarbij is het belangrijk om een goed ritme te creëren en ’s avonds niet te laat naar bed te gaan. Zorg dat je minstens een uur voor je gaat slapen je telefoon of laptop weglegt, neem een lekkere warme douche en kruip ruim op tijd je bed in met een goed boek. Slaap lekker!

    14. Spreek af met je vrienden

    Een overvolle agenda is natuurlijk niet echt gezond, maar regelmatig sociale afspraken plannen kan heel goed werken. Mensen geven energie. Na een avond eten bij die vriendin of een middag langsgaan bij een familielid kun je je weer helemaal opgeladen en energiek voelen. Zorg dus dat je je niet isoleert van de buitenwereld.

    15. Relax

    Ook ontspanning is heel belangrijk. Dus niet ontspanning in de vorm van sport of sociale activiteiten, maar echt even helemaal niets doen. Je hoofd leegmaken, even rustig zitten, goed op je ademhaling letten. Als je elke dag een paar minuutjes plant om je hierop te focussen, zal je merken dat je er daarna weer vol energie tegenaan kunt.

    Ben jij op zoek naar gezonde recepten voor de avondmaaltijd? Klik dan hier.

    Dit is een gastartikel geschreven door Jasper Albas. Wil jij ook schrijven voor EerlijkerEten of heb je recept ideeën? Neem dan contact met ons op!

Reageer op dit artikel

beautyritueel
Beauty ritueel – gezond van binnen, gezond van buiten

Bij een gezonde eetstijl hoort natuurlijk ook een gezonde lifestyle. Daar zijn we ook al een tijd mee bezig en...